Köp och leveransvillkor
Beställning
Beställningar görs direkt via vår webbsida www.däckkraft.se
Vid beställning träffas avtal om köp först när CAL Holding AB (DäckKraft Sverige) Org.nr: 559425-0036 bekräftat beställningen.
Vid ditt köp så får du en orderbekräftelse på vad du har beställt via den mail som du uppgett, orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn.
Vid eventuella felaktigheter i till exempel angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år). DäckKraft har ägande- och återtaganderätt till samtliga varor tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.
Kontrollera alltid!
Innan du monterar varan, kontrollera alltid att varan är rätt och att den passar som avsett. Vi ansvar inte för följdskador vid felaktig montering.
Betalningsvillkor
Betalning av varor sker för närvarande mot Förskottsbetalning till bankgiro, swish, Betalkort alternativt faktura eller delbetalning via Klarna.
Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms för närvarande 25 %. Vi reserverar oss för ev. momshöjningar eller andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Utöver detta tas förbehåll om prisändring inför ramen av prisföreskrifter gällande på leveranstidpunkten.
Prisgaranti
Vår prisgaranti gäller fabriksnya varor som kan köpas inom Sveriges gränser från en återförsäljare eller leverantör med sitt säte i Sverige.
Prisgarantin gäller på ordinarie pris, de vill säga inte rabatterade eller nedsatta priser samt att varan ska ingå i vårt sortiment.
Produkten får heller inte vara slutsåld hos den ÅF som priset ska matchas emot. Prisgarantin skall åberopas vid köptillfället.
Leveranstid
Lagerförda varor levereras normal inom ca 1-3 arbetsdagar. Ligger produkterna på vårt externa lager alt är beställda hos tillverkare så anges det som oftast en uppskattad levererastid vid lagd order.
Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller den information som finns på vår hemsida, får du i samband med den manuella hanteringen av din order. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning.
Fraktalternativ
Paket levereras med Db Schenker. Mindre varor skickas i första hand till ett paketombud med Db Schenker, det är t.ex en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort.
När godset kommit till ombudet skickas en SMS-avi till dig. Det är därför viktigt att du lämnar ditt mobiltelefonnummer vid beställning.
Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna servicestället, vilket ombud det blir kan du själv välja i kassan innan du slutför din beställning.
Om det inte är möjligt att välja ombud så räknas det ut med automatik hos transportören vilket ombud som är närmast den adress du uppgett och paketet skickas dit.
Om du handlar för mer än 999 kr inkl moms så får du fraktfri leverans till ombud.
Undantag gäller tunga eller stora paket som inte kan levereras till ombud, paket som överstiger en vikt på 20 kg alternativt är större än 0,20 kbm kan ej skickas till ombud, utan måste skickas hem till dig alt till företaget adress.
Gränsen för kostnadsfri hemleverans / företagsleverans är 2999 kr inkl moms.
Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi tar heller inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktbolaget och dess hantering.
Transportrisk
Alla paket skickas spårbart och är försäkrade. Vi står för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig.
Du står för risken vid eventuell retur till oss.
Skadat gods
När du tar emot ditt gods är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget vara skadat så ska du dokumentera detta samt meddelar detta direkt till ditt postcenter alternativt den lastbilschaufför som levererat paketet.
OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan till fraktbolaget och meddelar även oss detta.
Se till att få en bekräftelse på att ditt gods är skadat från transportbolaget. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta oss och göra en skadeanmälan.
Vid någon annan skada på varan så ska detta rapporteras till oss inom 3 arbetsdagar efter leverans.
Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket hos paketombudet är vi tvungna att debitera dig 2x gällande fraktpris + 350 skr inkl moms i administrationskostnader.
Vid specialorder och beställningsvaror så blir du även debiterad för varan.
Om du inte är på plats vid hemleverans eller företagspaket går paketet i retur till transportterminalen, en extra transportkostnad kommer då att debiteras till dig som mottagare uträknat efter vad transportbolagets kostnader blir + 350 skr inkl moms.
Om du inte tar emot din hemleverans är vi tvungna att debitera dig 2x gällande fraktpris + 350 skr inkl moms i administrationskostnader.
Vid specialorder och beställningsvaror så blir du även debiterad för varan.
Om du har fått varan fraktfri så tas en fraktkostnad ut beroende på varans vikt, kostnaden för detta är mellan 99-9999kr inkl moms.
Om du låter paketet gå i retur till oss utan godkännande och paketet kommer åter till oss efter ångerrättens tidsfrist passerats så tillskriver vi oss rätten att behålla produkten utan återbetalning.
Lagerhyra
Varor som ligger mer än 3 dagar hos fraktbolaget i väntan utkörning kommer debiteras med en lagerkostand från dag 4 och framåt.
Kostnaden är 350 kr/dag inkl moms och faktureras i efterhand till mottagaren.
Fraktkostnader
Vi har olika fraktkostnader som alla är baserade på Speditörens taxa och är beroende på varans vikt och storlek. Fraktkostnaden visas alltid i kassan.
Du betalar en fast kostnad oavsett vart du bor i landet. Vid beställning från 999kr inkl moms eller mer så erbjuds man fri frakt till paketombud om det är möjligt vikt och storleksmässigt.
Om produkten inte kan levereras till ett ombud, utan måste levereras hem eller direkt till företaget så gäller den fraktfria gränsen från 2999kr inkl moms.
Leverans sker som paket med speditör till ombud, bostadsadress eller företagsadress.
Orders giltighetstid
En order som läggs via Klarna har en automatisk giltighetstid på 6 månader. Detta är inget vi kan styra över, utan det är villkor som Klarna har.
Eftersom Klarna släpper betalningen efter 6 månader (180 dagar) Så kan vi inte leverera ut din order efter att denna giltighetstid är passerad, utan att lägga upp en ny order på nytt och då eventuellt även med nytt pris och leveransalternativ, vilket vi isåfall gör i samråd med dig som kund.
Om du inte meddelat oss någon avvikande information som tex avbokning av ordern eller annan ändring av din order samt fått en bekräftelse från oss på detta, så kommer din order att automatiskt levereras ut så fort produkten/produkterna är åter i vårt lager.
Hållbarhetsarbete
Vi eftersträvar att optimera vårt hållbarhetsarbete och arbetar löpande med minskad svinn och transportoptimeringar.
Några exempel är att vi arbetar med flera externa lager som är utspridda över Sverige och skickar därför ut din beställning direkt från dessa, i den utsträckning som det är möjligt.
På så sätt så minskar vi antal transporter och du får din produkt snabbare.
Vi är noga med att emballagen som vi använder uppfyller krav som hela, rena och skyddar innehållet som du har beställt. En annan del i vårt arbete kring hållbarhet är att vi försöker i den största mån att våra utskick till dig som kund ska blir rätt och kollar därför lite extra på beställningarna om vi ser något möjligen kan ha blivit felbeställd och tar därefter kontakt med dig för att kontrollera så allt blivit rätt.
Öppet Köp
Vi har alltid 14 dagars öppet köp/returrätt/ånger för privata kunder.
Produkterna ska returneras i originalförpackning och ska ej vara använd eller skadat. DäckKraft kan kräva ersättning för värdeminskning om denna har uppkommit till följd av att konsumenten har använt varan mer än vad som behövdes för att fastställa dess egenskaper och funktion.
Kvitto eller kopia på faktura / orderbekräftelse måste alltid medsändas så vi kan identifiera dig och din order vid mottagandet.
Du som kund betalar alltid frakten.
Returer till oss som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.
Vid returfrakt måste du som kund skicka varan som företagspaket (parcel) och inte till ett ombud.
Kontakta oss vid tveksamheter.
Öppet köp gäller ej specialbeställda varor som t.ex Däck som är monterade på fälg och där kunden själv designat och utformat produktens utseende eller funktion.
Vid ångerrätt med däck, fälg och andra stora saker tar vi 20% i returavgift (minidebetering 250:-) vid utnyttjade av öppet köp.
Tjänster återbetalas ej, exempel på detta är frakter, däckmontage och andra arbeten som utförts i samband med din order.
Produkter som blivit ihopmonterat som tex däck + fälg så gäller inte ångerrätten.
Om du har fått varan skickad till dig med ett fraktfritt alternativ, så tas en fraktkostnad ut beroende på varans vikt för frakten ut till dig som kund. Kostnaden för detta är mellan 99-9999 kr och detta dras sedan av på din eventuella återbetalning.
Foton
Vi eftersträvar korrekta bilder på produkter, men ibland används arkivbilder för att illustrera en produkt, speciellt vanligt är detta bland slangar.
Reklamation
Företaget DäckKraft tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer. Vi åtar oss naturligtvis att byta felaktiga eller trasiga produkter som beror på vår hantering utan extra kostnad för kunden. I annat fall så står kunden för kostanden av returfrakt till oss.
Garanti
Vi har om inget annat anges 12 mån garanti mot material- eller fabrikationsfel på våra produkter. För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Om produkterna modifieras så slutar garantin att gälla.
Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss och vi står för frakten ut till kunden.
För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.
Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter. Det gäller även E-postadresser ni lämnar till oss. Vi använder oss endast av säkra betalningssätt som är verifierat av bla MasterCard SecureCard.