Hur handlar jag?

PÅ denna sida så svarar vi på några vanliga frågor och förklarar lite om vad olika beteckningar betyder för däck och fälg.

Hur handlar jag?

Välj kategori och den produkt du är intresserad av. Om produktsidan har flera val så kan du filtrera fram till ett mindre antal via filterfunktionen längst upp på kategorisidan.

  1. Välj den produkt du vill ha och klicka på "Lägg i varukorgen." Produkten placeras då automatiskt i din varukorg.
  2. I varukorgen ser du beloppet du har handlat för. Vill du se dina produkter, ta bort eller ändra antal så klickar du på "Till kassan".
  3. I kassan kan du även välja att logga in eller registrerar dig som kund (om du inte handlat tidigare). I annat fall så skapas ett konto automatiskt åt dig när du lägger en order- Det är viktigt att du anger rätt e-postadress då orderbekräftelsen med ditt ordernummer skickas till den adress du anger. Har du handlat tidigare hos oss så samlas dina order automatiskt på ditt konto för den e-postadress du uppgett.
  4. Du kontrollerar din order, väljer hur du vill betala och hur varorna ska fraktas. Du godkänner våra köpvillkor och går vidare genom att klicka på "Slutför köp".
  5. Din order skickas till oss samtidigt som du får en bekräftelse med e-post. I vissa fall kan orderbekräftelsen hamna i skräppost, så kolla av där om du inte mottagit den. Kontakta oss om du ej mottagit din orderbekräftelse inom 1 dygn.
  6. Dina varor levereras inom 1-2 vardagar (vår ambition är att leverera lagerförda varor samma dag eller följande vardag om inget annat anges)

Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vi hoppas du blir nöjd med din beställning!


Ingår fälgar när jag köper däck? 
Fälgar ingår aldrig om det inte är ett specifikt däckpaket som du köper. Däckbilderna är exempelbilder och de bilder med fälg är endast i illustrativt syfte. Fälg finns att köpa separat under kategorin Fälg.

Vad krävs för att ett däck ska vara vintergodkänt?
För att ett däck skall vara vintergodkänt, krävs det numera att däcket är märkt med snöflinga/alptopp (3PMSF märknig).

Hur stora däck kan jag få på?
Är din maskin fyrhjulsdriven så är det viktigt att du ändrar storlek både fram och bak för att inte påverka drivlinan med ojämn drivkraft. Det är extra noga på traktorer att fördela drivkraften på samma sätt som original då en traktor är så pass tung och blir mer oförlåtlig.

En ATV ska man även där byta både fram och bak för att få en så jämn utväxling som möjligt. Hur mycket man kan gå upp i storlek beror på hur mycket plats du har, för ATV så kan man ofta gå upp 2 tum utan att behöva kapa någon plast eller byta variatorkit för en lägre utväxling. Men du måste mäta och kontrollera själv vad som är möjligt på just din maskin. Större hjul medför även en större påfrestning på drivlinan och en högre utväxling. Men vill du vill tänja på gränser och ha absolut största möjliga storlek på just din ATV så har din personliga preferens en stor betydelse vad det gäller däck t.ex. flexa fjädringen utan att det tar i, eller ens finns risk för det eller om du nästan bara prioriterar utseendet.  Man bör mäta på sin egen ATV då det varierar mellan olika fälgar och höjden kan variera på samma ATV modell då de kan vara lite olika höga i fjädringen pga av att de har "satt sig" under åren eller har olika fjädrar eller olika utrustningsnivå.

Därför passar vi oss noga för att lova hur stora däck du får plats med på just din ATV. Antingen kan du testa att söka information på nätet, forum och liknande märkesspecifika sidor för att få en bild av vad andra har lyckats få plats med och vilka eventuella modifieringar de har fått göra. Men allra bäst är att gå och hämta måttbandet och mäta minsta avstånd mellan däck och hjulhus (framåt, bakåt, uppåt och inåt) för att sedan jämföra din nuvarande däckdimension med de större. Tänk på att du lär ha marginal kvar och mäta även med svängda hjul. Kolla även så att du har frigång på insidan framhjulet vrids. Skall ATV:n även höjas så mäter du enklast genom att hissa upp maskinen så att fjädringen och hjulen hamnar på den höjden innan du mäter eller ännu bättre montera höjningssatsen först och mät sen.  Glöm inte att däcket breddar lika mycket utåt som inåt (häften/hälften).

Tips! Du kan även byta till en fälg med högre eller lägre ET värde om du behöver flytta ut eller in hjulen.


Däck, Vad betyder de olika beteckningarna på däcket?
Det är inte alltid så lätt att förstå alla olika beteckningar på däck, speciellt då de kan anges på flera olika sätt.

Däck med metriska mått är har beteckning likt 265/70 R16. Första måttet är bredd i millimeter, andra måttet är profilhöjd (dvs måttet mellan slitbana och fälgen) mäts i procent av bredden och det sista är vilken fälgdiameter däcket passar på.  T.ex 265/70 R16 så är bredden 265mm, profilen 70% av 265mm och passar på en fälg med 16 tums diameter.

Om du ökar däckbredden, så tänk på att däcket breddar hälften utåt och hälften inåt. t.ex. från 265 till 285 (millimeter) ger 10mm inåt och 10mm utåt. Om du ökar profilen eller byter till ett bredare däck med samma profil, t.ex. från 265/75-16 till 285/75-16 så blir alltså även profilen och totala däckhöjden högre.

Ett äldre sätt att mäta däck som fortfarande lever kvar bland däck är tumdimensioner.  Totala höjden X bredden och vilken fälg det passar på. T.ex. 33x12.5 R15 så är höjden 33 tum (33tum*25.4=838mm) och bredden 12.5 tum och det är avsett för en fälg med 15 tums diameter.

Tumdimensioner kan även se ut så här, tex 4,80/4,00-8. Första delen är bredden 4,8 tum. Andra delen 4,00 är höjden på däcket räknat från fälgen, så för att få ut den totala höjden få man räkna ihop 4” + 8” (fälgen) + 4” då däcket sitter runt en fälg. Total höjd på däcket blir då 16” tum. Om det bara står tex 4,00-8 så är däcket lika brett som högt. Alltså 4 ” brett och 16” högt.

Om vi använder oss av detta däck från ITP för kommande förklaringar för att reda ut några vanliga beteckningar.

ITP TERRA CROSS R/T 25x8,00R12 (205/80R12) (6PR) 43N TL

Vi börjar med storleken, 25x8,00R12 är mått angivna i tum. Däcket är 25 tum högt och 8 tum brett, däcket är ett radialdäck (R) och ska sitta på en fälg som är 12 tum stort.

Andra storleken som står inom parantes är den alternativa storleken i metriskt mått som vi förklarade i avsnittet innan tumdimensioner.

Hur vet man om det är radialdäck, diagonaldäck eller bältdiagonaldäck?

Radialdäck -Korden ligger radiellt över däcket. Betecknas med bokstaven R i storleksmarkeringen, t.ex. 165/70R16. Diagonaldäck -Korden ligger diagonalt över däcket. Betecknas med ett bindestreck i storleksmarkeringen, t.ex. 100/90-19 eller 2,75-19.  Bältdiagonaldäck -Korden ligger diagonalt och däcket är förstärkt i slitbanan. Betecknas med bokstaven B i storleksmarkeringen, t.ex. 150/80B16 eller MT90B16.

Vad står PR för? PR är en förkortning på Ply rate och är en gradering på däckets lastförmåga. Många förklarar det som hur många lager däcket har i sin konstruktion. Ju högre PR däcket har, desto mer last klarar däcket och står emot vassa föremål på ett bättre sätt. På vissa däck finns det istället stjärnor på däckets sida eller i beteckningen (***) Dessa kan avläsas som att två ** är lika med 4PR och *** är lika med 6PR osv, man dubblar alltså antalet stjärnor så är man nära sanningen motsvarande i PR.

Vad står TL för? Det finns två beteckningar, TL och TT. Båda har med om däcket är konstruerat för att användas med slang (TT) eller utan (TL). TT står för Tubetight TL står för Tubeless

Vad står 43N för?

Detta är en kod för lastindex och hastighetsindex. Alltså maxlast vid en speciell hastighet. Ni har en tabell här nedanför som förklarar detta.

43 står för 155 km/h

N står för

Däckbelastningsindexet anger den maximala vikt som varje hjul i fordonet kan stödja. Alla däckmodeller har en unik numerisk kod, vilken anger den specifika belastning som däcket tål för att säkerställa en optimal prestanda när det gäller säkerhet och stabilitet.

Hur man hittar man belastningsindexet på ett däck?

För att ta reda på ett däcks belastningsindex, räcker det med att läsa förkortningen på däckets sida. Här är en fullständig förkortning som visar alla däcks egenskaper, inklusive dimensioner, bildförhållande, hjulets diameter, belastningsindex och hastighetskod.

Skillnaden mellan hastighets- och belastningsindex

Belastningsindexet anger den maximala belastning som ett däck klarar av. Om du multiplicerar detta värde med två får du hela axelns maximala vikt och om du multiplicerar siffran med fyra beräknas hela fordonets maximala belastning.

Hastighetsindexet anger däremot den högsta hastighet som däcket klarar för att samtidigt säkerställa en säker körning utan strukturella skador eller minskad prestanda från däckets sida. Hastighetskoden uttrycks med en alfabetisk förkortning som visas på däckets sida direkt efter belastningsindexet.

Tabell för belastningsindex för däck

Varje däck kännetecknas av ett specifikt belastningsindex som anges av en numerisk kod som består av två eller tre nummer. I allmänhet börjar de vanligaste däckbelastningsindexen för bilar på minst 55 (218 kg för varje hjul), upp till högst 108 (1 000 kg för varje hjul).


 

FÄLG, vad betyder de olika beteckningarna på däcket?

Fälgdimensioner - Vad står måtten för och vilka passar?

Vi tar en ATV-Fälg som ett exempel. ITP TWISTER MACHINED 7x14 4/137 ET5+2 Vänster

Fabrikat ITP. Modell Twister Machined. Bredd på fälgen 7 tum. Storlek på fälgen 14 tum, denna storlek måste matcha däckets storlek som tex R14 eller -14. Bultcirkel som fälgen är anpassad efter 4 bultar till måttet 137mm. ET / Offset är att fälgen bygger 4 tum inåt och 3 tum utåt från anläggningsytan mellan fälg och nav. Detta mått hade även kunnat stå i millimeter ET25. Fälgen är tillverkad för att sitta på vänster sida om fordonet.

Först anges fälgens bredd och diameter sen bultmönster. ET värdet som anger hur mycket fälgen bygger inåt/utåt mätt i tum eller millimeter.

Så tar du reda på dina nuvarande fälgars ET värde om det inte står på baksidan:  Lägg fälgen/hjulet på garagegolvet (med eller utan däck) med framsidan neråt och mät anståndet från golvet till navets anläggningsyta. Sen vänder du på den och mäter även där från fälgens anläggningsyta till golvet. Får du samma mått är det ET0, får du ett större mått med baksidan ner så har du ett positivt ET och får du ett större mått med framsidan ner så har du ett negativt ET. ET värdet är skillnaden på de två värdena delat i två.

Exempel 2: 4/110 8x12 ET0 CB110 - I detta exempel är 4/110 är bultmönstret som måste överensstämma med fordonets bultar, 8 är fälgbredden i tum som bör anpassas efter däckets bredd, 12 är fälgdiametern i tum som måste vara densamma som däckets,  ET 0 anger hur långt in eller ut hjulet hamnar (spårvidden) och CB110 är 110mm centrumhål som måste vara minst lika stort som fordonets centrumhål. Vilket bultmönster ska jag ha för att fälgarna ska passa på mitt redskap eller fordon? Det första som du måste ta reda på är ditt bultmönster om du inte redan vet det. Fälgarna som du har tänkt att montera måste ha samma bultmönster och minst lika stort centrumhål som dina originalfälgar. Byter du från aluminium till plåtfälgar eller vise versa så se även till att din hjulbultar fungerar till både och.

Vad är en bultcirkel?

Bultcirkeln, även känd som bultmönster, refererar till antalet bultar som används för att fästa hjulet på navet samt diametern av cirkeln som dessa bultar bildar. Det är en kritisk specifikation som måste matcha mellan hjulet och fordonet för att säkerställa att hjulet passar korrekt och säkert.

Hur läser man av bultcirkeln?

Bultcirkeln anges ofta i formatet ”X/Y”, där X representerar antalet bultar och Y diametern på cirkeln som bultarna bildar (mätt i millimeter). Till exempel, en bultcirkel angiven som ”5/112” innebär att hjulet har fem bultar och en cirkeldiameter på 112 mm.

Hur man mäter bultcirkeln?

Om du är osäker på ditt fordons bultcirkel kan du mäta den själv med hjälp av ett skjutmått:

  • För jämnt antal bultar: Mät avståndet mellan motsatta bulthål.
  • För ojämnt antal bultar: Mät från centrum av ett bulthål till den yttre kanten av bulthålet som är längst bort.


Innerslang

Vissa däck är konstruerade att användas med slang (TT) medans andra däck konstrueras att användas utan slang (TL) Detta betyder emellertid inte att du inte kan använda slang i däck som är (TL), du kan mycket väl använda slang som ett extra skydd.

Innerslangar är också väldigt flexibla och du kan utan problem kan använda en slang som är gjord för ett däck som tex är 25x8,00-12 till ett däck som är 26x8,00-12 eller säg 25x9,00-12. Dock ska man akta sig för att använda en för stor slang till ett mindre däck då slangen kan vika sig inne i däcket.


 


JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.